Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

실천공학 교육방법론 : 블로그를 활용한 토론학습이 학업성취, 학습흥미 및 학습전이에 미치는 효과에 관한 연구Practical Engineering Education Methodology : A Study of the Effect of Blog-based Debate Learning on Academic Achivement, Learning Interest and Learning Transfer

Other Titles
Practical Engineering Education Methodology : A Study of the Effect of Blog-based Debate Learning on Academic Achivement, Learning Interest and Learning Transfer
Authors
이재경박다정
Issue Date
Feb-2010
Publisher
한국실천공학교육학회
Citation
실천공학교육논문지, v.1, no.1, pp 7 - 12
Pages
6
Journal Title
실천공학교육논문지
Volume
1
Number
1
Start Page
7
End Page
12
URI
https://scholarworks.sookmyung.ac.kr/handle/2020.sw.sookmyung/7389
ISSN
2288-405X
2288-4068
Abstract
21세기에 들어서며 인터넷의 전세계적인 보급과 그 활성화로 인해, 인터넷은 현대인의 생활에서 빼놓을 수 없는 중요한 화두가 되었다. 컴퓨터와 인터넷의 대중적 보급과 더불어 일상생활은 물론 사회 전반의 전개 양상이 변화하였다. 급격한 사회 변화에 따라 변화하는 학습자의 특성과 사회 요구를 잘 파악하여 미래사회에 필요한 인재를 육성하는 방향으로 교육의 목적과 방법 변화가 요구된다. 이를 위해 최근 사용자가 주체가 되는 웹 2.0과 교육을 연결시켜 새로운 학습 방법을 고안하려는 움직임이 다수 보이고 있다. 웹 2.0의 다양한 요소들 가운데에서도 블로그는 개인이 주체가 되어 운영한다는 점과 블로거들끼리의 상호작용이 활발하다는 점에서, 학습에 이용할 때 학습자 중심의 학습과 다양한 의견을 가진 학습자들끼리의 활발한 토론을 이끌어낼 수 있으리라 기대된다. 본 연구에서는 블로그를 활용한 학습을 설계하여 실제 학습자들을 대상으로 활용해보고, 블로그를 활용한 학습이 학습자의 학업성취와 학습흥미, 학습전이에 어떤 효과가 있는지 분석하고자 한다.
The worldwide spread of the internet has made it an important topic in our everyday lives. It has not only changed ordinary lives, but also the whole spectrum of modern society. Thus, it is necessary to understand the characteristic changes in learners as well as social demand in this drastic transformation period and to modify the goal and methods of learning to nurture future intellects. To achieve this, there have been recent attempts to invent new learning methods involving Web 2.0, which focuses on the user. Out of the various aspects of Web 2.0, the blog is expected to invoke learner-oriented education and active discussions between learners, in that the individual manages the blog autonomously and there is much interaction between users. This study will construct a learning system using the blog, apply it on real learners, and analyze its effect on the learners` scholastic achievements, interests, and learning transfer.
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
문과대학 > 교육학부 > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Lee, Jae Kyung photo

Lee, Jae Kyung
문과대학 (교육학부)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE