Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

지역 문화예술교육자원 분류체계 개발을 위한 탐색적 연구A Exploratory Study of Developing Regional Arts and Cultural Education Resources Classification System

Other Titles
A Exploratory Study of Developing Regional Arts and Cultural Education Resources Classification System
Authors
이동수김현수서윤아윤니나
Issue Date
Sep-2017
Publisher
한국문화산업학회
Keywords
문화예술교육; 교육자원; 문화예술교육자원; 분류체계; 지역문화자원; arts and cultural Education; education resource; arts and cultural education resource; classification system; regional cultural resource
Citation
문화산업연구, v.17, no.3, pp 75 - 84
Pages
10
Journal Title
문화산업연구
Volume
17
Number
3
Start Page
75
End Page
84
URI
https://scholarworks.sookmyung.ac.kr/handle/2020.sw.sookmyung/8978
ISSN
1598-0936
Abstract
본 연구는 지역 문화예술교육자원의 개념 및 분류체계를 확립하여 우리나라 전 지역의 문화예술교육 자원을 조사·분석할 수 있는 기반을 마련하고 활용방안을 제시하는 데 주요 목적이 있다. 이에 따라 정성적 조사기법을 기반으로 지역 문화예술교육자원의 정의 및 개념, 범주모형, 개념모형을 정립하였으며 최종적으로 분류체계를 확립하였다. 분류체계는 문화예술교육의 ‘핵심구성요소’ 기반으로 콘텐츠자원, 인적자원, 제도적 자원, 공간자원 등 총 4개로 구성되었다. 콘텐츠 자원 구분 분류체계의 대분류로는 예술문화자원, 역사문화자원, 생활문화자원, 자연문화자원, 융합자원이 있으며 인적자원 구분 분류체계의 대분류로는 행위자(기획·공급·인력), 수혜자(교육수혜대상)가 있다. 제도적 자원 구분 분류체계의 대분류로는 예산, 시스템, 기관이 있으며 공간자원 구분 분류체계의 대분류로는 문화시설, 청소년 활동시설, 평생교육 시설, 기타 대통령령 시설, 기타가 있다. 본 연구에서 개발된 분류체계는 지역 문화예술교육자원의 현황분석 및 환경진단을 위해 활용될 뿐만 아니라 실제 공급자(기획·공급인력)들이 교육활동을 수행할 때 고려해야 할 자원진단을 위한 가이드라인으로 활용될 수 있다.
The purpose of this study is to develop the regional resources of the arts and cultural education classification system, and to suggest ways of using classification system. To do this, The definition, concept, category model, and conceptual model, classification system of regional arts and cultural education resources were established using qualitative research techniques. The classification system based on core components of arts and cultural education consist of contents resources, human resources, institutional resources and venue resources. Contents resources have five large categories(artistic resources, historical resources, living cultural resources, environmental resources and convergent resources). Human resources have two large categories(planners and suppliers, learners). Institutional resources have three large categories(budget, system, agencies). Venue resources have five large categories(cultural facilities, youth training centers, lifelong education facilities etc.). These classification system are useful to analyze and examine the current status of the arts and cultural education. In addition, It can be used as a guide for resource utilization when suppliers(human resources) conduct educational activities.
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
문과대학 > 문화관광외식학부 > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE