Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

중국인 학습자의 한국어 경음화 오류 분석을 통한 교육 방안 연구 - 인지와 산출의 상관성을 중심으로 -Research on Korean language educational method based on glottalization error analysis among Chinese Korean learners -focus on the correlation between cognition and production-

Other Titles
Research on Korean language educational method based on glottalization error analysis among Chinese Korean learners -focus on the correlation between cognition and production-
Authors
조민하여문리
Issue Date
Jun-2017
Publisher
우리말글학회
Keywords
학습자 언어; 오류 분석; 발음; 경음화; 인지; 산출; Learner’s language; Error analysis; Pronunciation; Glottalization; Cognition; Production
Citation
우리말글, v.73, pp 195 - 220
Pages
26
Journal Title
우리말글
Volume
73
Start Page
195
End Page
220
URI
https://scholarworks.sookmyung.ac.kr/handle/2020.sw.sookmyung/9015
DOI
10.18628/urimal.73..201706.195
ISSN
1229-9200
2713-5586
Abstract
본 연구의 목적은 중국인 학습자의 한국어 경음화의 오류 양상을 분석하여 교육 방안을 마련하는 데 있다. 이를 위하여 중국인 학습자 20명을 대상으로 산출 실험과 인지 실험을 실시하였다. 중급 이후에도 경음화 교육에 주안점을 두어야 한다. 중급은 복잡한 규칙 이해가 필요한 유형의 원리 교육에, 고급은 자연스러운 음운 연쇄를 위한 산출 교육에 초점을 둔다. 단어뿐 아니라 문장이나 대화와 같은 텍스트 형식의 연습이 필요하다. 특히 중급은 문장 단위 사용에 어려움을 겪는다. 가능한 실제 상황의 자연스러운 활용에 주안점을 둔다. 역할극이나 게임 등 학생들의 흥미 유발을 위한 활동을 병행하도록 한다. 한국어의 경음 발음을 습득하는 데 주안점을 둔다. 평음과 경음의 구분을 위해 폐쇄 구간의 길이와 긴장성에 대해 인식하고 연습하도록 한다.
The purpose of this study is to analyze error patterns of Korean glottalization among Chinese learners to provide some recommendations. To this end, production and cognition experiments were conducted on 20 Chinese learners. Education on glottalization should be intensively provided even for students at the intermediate level or above. Intermediate classes should focus on the understanding of complicated rules, and advanced classes should focus on production of natural phonemic sequences. Besides words, learners also need to practice sentences and conversations. Intermediate learners in particular should design more than a sentence unit to improve fluency, focusing on the natural of use the Korean language in real situations. To this end, role-play or game activities can be used to stimulate students’ interest. Acquiring the pronunciation of Korea unaspirated fortis stop is important. In order to distinguish lax stop from fortis stop, they should recognize and practice the length of closure duration and tension.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
문과대학 > 한국어문학부 > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE